|
BA Nyhedsbrev Februar 2025 |
Coop ændrer medarbejderbonus til 5% |
Coop ændrer pr. 3. marts 2025 deres medarbejderbonus til 5% på køb i alle Coop-ejede butikker.
Det vil fortsat være op til den enkelte Selvstændige Brugsforening, om I ønsker at beholde jeres nuværende medarbejderbonus eller ligeledes vil ændre jeres.
Vi opfordrer til, at I benytter denne lejlighed til i jeres forening at få drøftet, om I har den rette bonus for jeres butik.
I vil senere i dag modtage en mail fra KØS, som viser den udbetalte personalerabat for 2024 for jeres egen forening, samt beregning på hvad besparelsen vil være ved at følge Coops model med 5% medarbejderbonus.
Eftersom der ikke er tale om en væsentlig ændring af ansættelsesforholdet, vil en ændring af medarbejderbonus ikke kræve varsling, og det kan derfor træde i kraft pr. 3. marts 2025.
Såfremt I ønsker at ændre procentsatsen for jeres medarbejderbonus, skal I følge nedenstående fremgangsmåde.
|
Proces for ændring af bonusprocent
Hvis I ønsker at ændre jeres medarbejderbonus til 5%, vil dette være gældende for alle, der modtager medarbejderbonus i foreningen.
I så fald skal I svare ”Ja” via tilmelding på CoopNet senest den 26. februar 2025.
Tilmeldingen åbner den 6. februar kl. 10.00.
Vigtigt: Hvis butikken er en del af en forening, skal alle foreningens butikker svare ”Ja” via ”tilbagemeld”.
Hvis der ikke svares, fortsætter foreningen med den nuværende medarbejderbonus.
Det bliver fremover muligt at ændre procentsatsen på medarbejderbonus én gang årligt. Næste gang vil være i Q4 2025.
|
I Coops butikker
Bonussen kommer til at være 5 % i alle Coop-ejede butikker, hvilket vil være på niveau med den øvrige del af dagligvarehandlen.
Der vil være 6 medarbejderdage pr. år, hvor ansatte og pensionister får 15 % i bonus i Coop-ejede butikker. I 2025 er det:
Påskedage: 14. og 15. april
Sommerdage: 20. og 21. juni
Juledage: 20. og 21. december
|
Unges arbejde - præcisering af arbejdsopgaver |
Med henvisning til vores nyhedsbrev fra 10. januar 2025 er der kommet en præcisering af, hvilke arbejdsopgaver unge, der er omfattet af undervisningspligten, må udføre:
- Lettere betjening af kasse i bager eller kiosk samt udlevering af pakker. Lettere skal her forstås som at butikken skal være klar til at træde til, hvis eksempelvis køen bliver for lang eller hvis konflikter opstår.
- Lettere ekspedition ved udgangskasser, dog kun hvis nedenstående overholdes (HUSK. Det er leders ansvar at det bliver overholdt)
• Ikke mellem kl. 15.00 – 18.00, da det anses som en spidsbelastningsperiode.
• Ved lang kødannelse over 5 kunder skal den undervisningspligtige medarbejder hurtigt og nemt kunne få hjælp fra en kollega
- Trimme, sætte varer på hylder og udlevere pakker som maksimum vejer 5 kg
- Anrette smørrebrød, sandwich og salater samt tilføje glasur til snegle i bageren
- Aftørre overflader med klud samt brug af gulvmoppe (ingen rengøring med maskiner eller faremærkede kemikalier)
- Benytte trappestiger til at trimme på tophylder, når øvrige anvisninger i vejledningen er overholdt
- Scan & Betal vært – herunder skift af bonruller og fjerne kurve (dog ikke udføre stikprøver)
- Oprydning og fejning udendørs, herunder tømme skraldespande, aftørring af indkøbsvogne samt skift af bonruller på brændstofanlæg
|
Større bøder ved salg af alkohol og nikotinprodukter til personer under 18 år |
Alderskontrol i forbindelse med salg af tobaksvarer, elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin, samt alkohol til personer under 18 år bliver stadig udført.
Pr. 1. januar 2025 er bødestørrelserne steget for følgende overtrædelser:
- Forbud mod at markedsføre elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere: bøde stiger fra et udgangspunkt på 10.000 kr. til 50.000 kr.
- I fysiske butikker er det forbudt at sælge og online markedsføre/sælge alkohol til mindreårige: bøde stiger fra et udgangspunkt på 10.000 kr. til 50.000 kr.
- I fysiske butikker er det forbudt at sælge nikotin, tobaksprodukter og e-cigaretter, samt markedsføre/sælge online til mindreårige: bøde stiger fra et udgangspunkt på 25.000 kr. til 50.000 kr.
- Bødestørrelsen forbliver den samme for manglende skiltning om aldersgrænse ved salg af alkohol og nikotin: udgangspunkt er bøde på 10.000 kr.
|
© 2025 Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening Stampesgade 6, st.tv., 1702 København V, Tlf. 33248135, ba@ba.dk
|
Du modtager dette nyhedsbrev fordi du er registreret som uddeler eller bestyrelsesmedlem i en af BA's butikker.
Hvis du ikke ønsker nyhedsbreve fra BA, kan du logge ind på BA intranet og fravælge nyhedspreve under "Min Profil".
Hvis du mener du har modtager brevet ved en fejl, så kontakt BA på email eller telefon ovenfor.
|
|
|