Hvis du har problemer med at læse nyhedsbrevet kan du læse det på ba.dk her.

Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening - logo BA Nyhedsbrev  Maj 2022
Ny voldgiftskendelse om mellemlederes overarbejde i Aldi

En faglig voldgift afgjorde i april måned i år, at Aldi ikke systematisk kan pålægge deres mellemledere at arbejde over 37 timer om ugen.

Afgørelsen vedrører Dansk Erhverv og HK Handels overenskomst for mellemledere, men afgørelsen kan få betydning for BAs overenskomster, da voldgiftsretten fandt, at den normale ugentlige arbejdstid for joblønnere/mellemledere er 37 timer.

Bestemmelserne i BAs overenskomster om mellemledere indeholder ikke betaling ved overarbejde i modsætning til overenskomsten, som netop har været til genstand for fortolkning i den faglige voldgift.

I BAs overenskomster med HK Handel står der følgende:

”De joblønsansattes arbejdstid følger den arbejdstid, der gælder for det pågældende virkeområde.

Det må som hovedregel tilstræbes, at arbejdstiden for de joblønsansatte påbegyndes og afsluttes nogenlunde samtidigt med arbejdstiden for de øvrige medarbejdere på det pågældende arbejdssted.”

Der står endvidere, at den samlede arbejdstid ikke bør blive væsentligt længere end den, der er gældende for de øvrige medarbejdere.

Overarbejde må ikke planlægges systematisk

Ved planlægning af mellemledernes arbejdstid er derfor vigtigt, at I ikke systematisk planlægger med overarbejde. Det vil dog være sagligt, at en mellemleder kaldes på overarbejde, når vedkommende er nødt til at dække ind for syge medarbejdere eller i spidsbelastningsperioder som højtider.

Arbejdstidsloven sætter dog en ”ydre ramme” for, hvor meget både mellemledere og almindelige medarbejder maksimalt kan arbejde. Arbejdstidslovens såkaldte ”48-timersregel” bestemmer, at man på et hvilket som helst tidspunkt skal kunne gå 4 måneder tilbage, og så må mellemledere ikke have arbejdet mere end 48 timer om ugen i gennemsnit for den samme arbejdsgiver. Vil overtrædelse af ”48-timersreglen” risikerer arbejdsgiveren at skulle betale en godtgørelse for den særlige arbejdsbelastning, som en overtrædelse af 48-timersreglen indebærer.

BA er opmærksom på, at overenskomsten, som har været til genstand for fortolkning i voldgiftssagen mod Aldi, også gælder for de fakta/Coop 365discount butikker, som de Selvstændige Brugsforeninger har. Kendelsen vil derfor få direkte betydning for disse butikker.

BA følger udviklingen, og hvordan sagen vil få betydning i praksis.

BA bemærker samtidig, at det er nærliggende, at rammerne for anvendelse af mellemledere vil blive genstand for yderligere prøvelse i årene frem, da de faglige organisationer frygter, at mellemlederordningerne i de forskellige overenskomster på andre eller tilsvarende områder misbruges.

Arbejdstilsynet har varslet, at der sættes ekstra spot på arbejdsmiljøet i dagligvarebranchen fra nu og resten af 2022

Arbejdstilsynet har meddelt, at der sættes ekstra fokus på arbejdsmiljøet i dagligvarebranchen fra 15. marts i år og resten af hele 2022. Arbejdstilsynets fokusområder vil være unges arbejde og ergonomi.

BA opfordrer derfor til, at Brugsforeningen gør følgende:

  • Sørg for, at personalet er instrueret i korrekt løfteteknik (på CoopNet findes der manualer, som kan sættes op om korrekte løft inden for de forskellige arbejdsområder).
  • Anvend hjælpemidler, når det er relevant (palleløfter, T-vogne og hunde).
  • Sørg for at have korrekte arbejdsstillinger- og bevægelser. Ved opsætning af varer over skulderhøjde, skal der anvendes en elefantfod. Undgå vrid i ryggen ved håndtering af varer (fødder og næse skal vende i samme retning).
  • Unges arbejde. Husk at skolepligtige må arbejde maksimalt 2 timer på skoledage. Skolepligtige må ikke sidde ved kassen eller betjene maskiner. Skolepligtige må generelt ikke anvende rengøringsmidler og aldrig kemikalier. Læs pjecen ”Sikker i butik”.

Arbejdstilsynet har indenfor den seneste måned givet påbud på mangler ved ovenstående forhold, altså pålægge at virksomheden opfylder bestemte krav.

BA opfordrer i forlængelse af ovennævnte også til, at arbejdsmiljørepræsentanter og ledere i arbejdsmiljøorganisationen tilmelder sig arbejdsmiljøuddannelsen, der afholdes i maj måned. Tilmeldingen foregår i Succesfactors.

Ny mulighed for ansættelse af fordrevne ukrainere

Der er blevet indført en ny ordning med lettere mulighed for at ansætte ukrainere på flugt fra krigen i Ukraine.

For at benytte sig af den nye ordning skal ukrainere blot have søgt om opholdstilladelse efter særloven og have gemt kvittering herfor for at kunne tage arbejde i Danmark. Hvis ukrainere har en kvittering på, at vedkommende har søgt opholdstilladelse, så vil vedkommende kunne arbejde straks fra fredag den 22. april.

Det betyder, at fra og med den 22. april 2022 kan kvitteringen for ansøgningen bruges som dokumentation for gyldig arbejdstilladelse for ukrainere på flugt.

Hvis Brugsforeningen ønsker at ansætte ukrainere på flugt, skal Brugsforeningen ved ansættelse bede om kvitteringen. Kopi af kvitteringen skal indsendes til hrs@coop.dk med reference til medarbejdernummer.

Derudover skal Brugsforeningen forinden ansættelse sikre sig, at der er tale om en fordreven ukrainer, der er indrejst i Danmark den 24. februar 2022 eller derefter.

Ændringer i bestyrelsen efter afholdelse af generalforsamling skal rettes på Coop-Forum og i CVR-registeret

Er der blevet skiftet bestyrelsesmedlemmer i Brugsforeningsbestyrelsen efter årets generalforsamling, er det vigtigt, at ændringerne bliver ændret i CoopForum. BA får data fra CoopForum, således at ændringerne kun skal laves et sted. Det er formand eller uddeler, der kan ændre bestyrelsen på CoopForum, og du kan finde guiden til, hvordan bestyrelsen ændres på BAs hjemmeside i værktøjskassen.

Når bestyrelsen er rettet på CoopForum, bliver data opdateret hver nat, og samtlige bestyrelsesmedlemmer vil herefter modtage elektronisk post fra BA, ligesom det herefter er muligt at logge ind på BAs hjemmeside (www.ba.dk). 

Hvordan logger jeg ind?

Er du bestyrelsesmedlem kan du logge ind på følgende måde:

Dit brugernavn er: M direkte efterfulgt af dit medlemsnummer, der står på dit CoopPluskort (eks.: M123123). Tryk herefter glemt adgangskode, og du vil modtage en mail med et link, hvori du kan generere en ny kode.

Af og til går disse mails i spam/uønsket mail, så hvis du ikke har modtaget en mail, så kig i spam/uønsket mail. Såfremt det ikke lykkes at modtage en mail, så kontakt Lisbeth Bonke Thøgersen på tlf. 33248135.

CVR-Registeret

Derudover er det også vigtigt, at den nye bestyrelse også bliver rettet i CVR-registeret. Såfremt formand/uddeler ikke selv har mulighed for at gøre dette, så kan revisor hjælpe med denne opgave.

Følg BA på Facebook

Søg på Facebook efter Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening eller tryk her 

Har du spørgsmål til nogle af punkterne i nyhedsbrevet, er du velkommen til at kontakte BAs kontor på 33248135

© 2022 Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening
Stampesgade 6, st.tv., 1702 København V, Tlf. 33248135, ba@ba.dk
Du modtager dette nyhedsbrev fordi du er registreret som uddeler eller bestyrelsesmedlem i en af BA's butikker.
Hvis du ikke ønsker nyhedsbreve fra BA, kan du logge ind på BA intranet og fravælge nyhedspreve under "Min Profil".
Hvis du mener du har modtager brevet ved en fejl, så kontakt BA på email eller telefon ovenfor.