Hvis du har problemer med at læse nyhedsbrevet kan du læse det på ba.dk her.

Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening - logo BA Nyhedsbrev  Februar 2022
Lov om coronapas og test er blevet ophævet

Beskæftigelsesministeriet har meddelt, at lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas og pålæg af test for COVID-19 ikke bliver forlænget.  Restriktionerne bortfaldt med virkning fra tirsdag den 1. februar 2022.

Fra samme dato vil COVID-19 ikke længere være kategoriseret som en samfundskritisk sygdom, hvorfor loven, der giver arbejdsgivere ret til at få forevist et gyldigt coronapas, ikke bliver forlænget.

OBS: Det er BAs opfattelse, at det fortsat vil være muligt at bede medarbejderne fremvise et coronapas, men fra den 1. februar 2022 skal retten hertil findes i ledelsesretten. Det indebærer, at et pålæg skal være sagligt, driftsmæssigt begrundet og proportionalt.

Hvis en medarbejder, for at opfylde et pålæg om forevisning af coronapas, skal testes for COVID-19, vil der dog ikke længere efter den 1. februar 2022 være mulighed for at pålægge en medarbejder at blive testet og oplyse virksomheden om resultatet af testen.

En test vil fremadrettet skulle ske frivilligt, og placering af tid til test vil skulle aftales med den enkelte medarbejder.

Det vil i den forbindelse være muligt at tilbyde medarbejderen at bruge en selvtest.

Ønsker en medarbejder, der ikke har et gyldigt coronapas, ikke at lade sig teste, vil det som hovedregel ikke kunne få ansættelsesretlige konsekvenser, men det vil – hvis det ligger inden for ledelsesretten – være muligt at bede medarbejderen om at arbejde hjemmefra (hvis det er muligt) eller sende medarbejderen hjem med løn.

Det anbefales i denne forbindelse at kontakte BA for konkret rådgivning.

BA opfordrer til, at man i Brugsforeningen tager en dialog med tillidsrepræsentanten eller, hvor en tillidsrepræsentant ikke er valgt, medarbejderne, så man i fællesskab kan træffe aftale om, hvordan man sikrer et trygt arbejdsmiljø og samtidig holder sygefraværet nede, så driften kan fortsætte uhindret.

Ny afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet forringer arbejdsgiverens mulighed for at varsle ændrede arbejdstider efter barsels- og forældreorlov

Ligebehandlingsnævnet har for nylig afgjort, at en arbejdsgiver ikke kunne varsle ændrede arbejdstider for en medarbejder, der vendte tilbage fra fædre- og forældreorlov, selvom virksomhedens overenskomst gav mulighed for det.

Årsagen var, at Ligebehandlingsnævnet vurderede, at ændringen af medarbejderens arbejdstid udgjorde en væsentlig ændring i relation til retten til at vende tilbage til arbejde med tilsvarende arbejdsvilkår efter fædre- og forældreorlov. Ændringen af arbejdstiderne måtte derfor sidestilles med en afskedigelse. Medarbejderen fik derfor medhold i sin klage til Ligebehandlingsnævnet og blev tilkendt en godtgørelse svarende til 9 måneders løn.

Nævnet lagde til grund, at arbejdsgiverens beslutning om at ændre medarbejderens arbejdstider blev truffet inden afslutningen af hans forældreorlov. Arbejdsgiveren havde ikke løftet bevisbyrden for, at der ikke var sammenhæng mellem medarbejderens fædre- og forældreorlov og den væsentlige stillingsændring.

BA bemærker, at den tilkendte godtgørelse på 9 måneder ligger højere end hvad tidligere er givet. Godtgørelsesniveauet ligger på niveau med de beløb, som mødre ellers normalt kun tilkendes i lignende sager. Fædre har altså ikke hidtil fået tilkendt godtgørelse i samme størrelsesorden.

BA vurderer i øvrigt, at den nye afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet medfører en forringet mulighed for Brugsforeninger til at varsle ændrede arbejdstid inden for overenskomstens rammer, når der er en tidsmæssig sammenhæng til barsels – og forældreorlov.

BA afventer i øjeblikket, om Ligebehandlingsnævnets afgørelse skal efterprøves hos domstolene.

Indtil en endelig afklaring foreligger er det BAs råd, at:

  • Brugsforeningen sørger for at undersøge alle muligheder for, at medarbejdere, som vender tilbage fra orlov i forbindelse med fødsel, bliver mødt med de samme arbejdsforhold og overvejer, om eventuelle ændringer kunne medføre, at arbejdsvilkårene forringes.
  • Brugsforeningen i videst muligt omfang afholder sig fra at ændre medarbejdernes arbejdsplan, når de lige vender tilbage fra barsel- eller forældreorlov, hvis de har kørt med et kontinuerligt uændret arbejdsmønster forud afviklingen af orlov.
  • Såfremt Brugsforeningen har et konkret behov for at ændre medarbejderens arbejdstid, så gå i dialog med medarbejderen forud for. I den forbindelse er det vigtigt at fremkomme med saglige grunde til, at arbejdstiden må ændres midlertidigt og dokumenter, at samtalen har været afholdt ved at udforme et referat af samtalen.
  • Såfremt Brugsforeninger finder behov for at ændre arbejdstiden enten midlertidigt eller permanent, bør Brugsforeningen konkret tilbyde omplacering til andet tilsvarende arbejde hos Brugsforeningen med hidtidige arbejdstider, hvis det er muligt.

OBS: Ovennævnte kan ikke erstattet konkret rådgivning i den enkelte sag. Brugsforeningen bør derfor inddrage BA med henblik på at få vejledning i den konkrete sag.

Få tips og gode råd til planlægning og optimering af din pensionsøkonomi
Fortæl dine medarbejdere om dette tilbud fra PFA

Det gode seniorliv kræver planlægning i god tid af både økonomi og trivsel. Dine medarbejdere kan gratis deltage i to forskellige inspirationskurser hos PFA. Er I to derhjemme anbefaler PFA, at du tager din partner med, så I kan få fælles inspiration. I kan naturligvis stille spørgsmål til indlægsholderne undervejs.

Midtvejseftersyn – til dig der har god tid til pension

Orienteringsmøde kl. 17-19.30

  • 16. marts Aarhus
  • 23. marts København
  • 19. oktober Kolding
  • 25. oktober København

Læs mere her

Pensionsplanlægning – til dig som overvejer pension indenfor de kommende 5 år

Heldagskursus kl. 8.30-17.00

  • 10. marts København
  • 26. april Aarhus
  • 11. maj København
  • 8. juni Kolding
  • 5. oktober Kolding
  • 11. oktober København
  • 8. november Aarhus
  • 16. november København

Læs mere her

 

Nye regler for ejendomsvurdering for erhvervsejendomme

Der er trådt nye regler om ejendomsskat for erhvervsejendomme i kraft i 2021. Formålet med regelændringerne er blandt andet at gøre ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme mere retvisende og gennemskuelige.

Brugsforeninger, som skal ud at investere i erhvervsejendomme, skal være opmærksomme på, at grundskyld og dækningsafgift fremover alene beregnes på baggrund af grundværdien, hvilket medfører, at der som udgangspunkt vil ske en betydelig stigning i udgifterne til grundskyld og dækningsafgift for ejendommen fremover samlet set.

Det betyder, at man som køber af en erhvervsejendom risikerer betydelige stigninger i grundskyld og dækningsafgift for ejendommen, da disse beregnes på baggrund af grundværdien, der i mange tilfælde vil stige betragteligt. Særligt når ejendomsvurderingssystemet for beboelsesejendomme er fuldt indfaset i løbet af 2024.

De potentielle stigninger i grundskyld og dækningsafgift betyder, at erhvervsejendomme bliver dyrere at eje, og derfor vil det nye vurderingssystem måske resultere i, at erhvervsejendomme vil falde i værdi og pris.

Beierholm kan kontaktes for yderligere rådgivning angående de nye regler for ejendomsvurdering.

Følg BA på Facebook

Søg på Facebook efter Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening eller tryk her 

Har du spørgsmål til nogle af punkterne i nyhedsbrevet, er du velkommen til at kontakte BAs kontor på 33248135

© 2022 Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening
Stampesgade 6, st.tv., 1702 København V, Tlf. 33248135, ba@ba.dk
Du modtager dette nyhedsbrev fordi du er registreret som uddeler eller bestyrelsesmedlem i en af BA's butikker.
Hvis du ikke ønsker nyhedsbreve fra BA, kan du logge ind på BA intranet og fravælge nyhedspreve under "Min Profil".
Hvis du mener du har modtager brevet ved en fejl, så kontakt BA på email eller telefon ovenfor.