Hvis du har problemer med at læse nyhedsbrevet kan du læse det på ba.dk her.

Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening - logo BA Nyhedsbrev  December 2021
Medarbejderne risikerer at miste deres optjente ferie

Masser af overskydende ferie

Mange Selvstændige Brugsforeninger har i regnskaberne stående væsentlig højere feriesaldi end sidste år på samme tid. Medarbejderne har ikke holdt så meget ferie på grund af Corona, og nogle har også gamle feriesaldi stående fra overgangen til den nye ferielov.

Ferien skal afvikles senest den 31. december 2021

31. december 2021 slutter den første ferieafholdelsesperiode i det nye feriesystem.

Det betyder, at medarbejderen, udover den ferie som vedkommende har optjent i miniferieåret, også skal have brugt de 5 uger, som medarbejderen har optjent med den nye ferielov, som trådte i kraft siden 1. september 2020. Hvis man ikke kan nå at holde 5 ugers ferie, så kan medarbejderen dog bede om at få udbetalt den 5 ferieuge.

Planlæg allerede afvikling af medarbejdernes restferie nu

Med henvisning til det anførte, er det meget vigtigt, at du planlægger medarbejdernes ferie til afvikling inden den 31. december 2021, da:

  • den ferie, som er optjent før den 1. september 2020 (dvs. ferie efter den gamle ferielov), hverken kan overføres eller udbetales, hvis ferien ikke er afviklet senest den 31. december 2021.
  • de 4 ud af de 5 ugers ferie, som er optjent efter den 1. september 2020 (dvs. ferie efter den nye ferielov), kan heller ikke overføres eller udbetales, hvis ferien ikke er afviklet senest den 31. december 2021.

 

Vær opmærksom på gældende varslingsregler ved ferieplanlægningen

Vær opmærksom på, at ferien skal varsles til afholdelse med respekt for ferielovens varslingsregler, medmindre I er enige om, hvornår ferien skal afvikles inden dette års udløb.  Bliver det nødvendigt at varsle ferien til afholdelse, så husk at følgende varslingsregler gælder:

  • Overført ferie (dvs. ferie medarbejderne har optjent fra den gamle ferielov) kan varsles til afholdelse med en måned, idet ferien betragtes som restferie.
  • Hovedferie (de 3 ugers ferie som medarbejderne har ret til at holde i sammenhæng i perioden fra 1. maj til 30. september) skal varsles med mindst 3 måneders varsel, og
  • Restferie (de sidste ti feriedage kaldes øvrig ferie, som man kan holde i perioden fra 1. september til 31. december året efter).

Gammel ferie optjent efter den gamle ferielov falder bort

Hvis dine medarbejdere har gammel (underforstået ubrugt) ferie fra den tidligere ferielov til og med den 31. august 2020, hvorefter den nye ferielov trådte i kraft, så er det tid til at få kalendersat ferien, med henblik på at få denne ferie afviklet inden årets udløb den 31. december 2021.

Til nytår ryger den ubrugte opsparede ferie efter den tidligere ferielov nemlig bort, uden mulighed for hverken at få det udbetalt eller overført til 2022.

Mange medarbejdere kender ikke konsekvenserne, hvis de ikke får afholdt ferien inden årets udløb.

Har du styr på den nye ferielov og betydningen for Brugsforeningens økonomi?

Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening afholder, sammen med økonomichef Karsten Frandsen, to webinarer for uddelere/direktører, hvor reglerne bliver genopfrisket, herunder regler for afvikling og varsling af ferie, mulighederne for overførsel og udbetaling af ferie mv. Derudover vil Karsten Frandsen  også gennemgå betydningen for butikkens økonomi.

Du kan stadig nå at tilmelde dig Webinarerne, som bliver afholdt på følgende dage og tidspunkter:

Torsdag den 12. august 2021 kl. 10.00 - kl. 11.00. Du kan tilmelde dig direkte ved at trykke på dette LINK.

Mandag den 23. august 2021 kl. 16.00 - kl. 17.00. Du kan tilmelde dig direkte ved at trykke på dette LINK.

Kurserne kører via Zoom, og du vil dagen før modtage et link til kurset.

Tema- og informationsaften om fundraising

Vi sparker genåbningen i gang med en fysisk Tema- og informationsaften om fundraising, og du kan stadig nå at tilmelde dig kurset.

  • Hvad kan vi søge støtte til?
  • Hvad kræver det af os?
  • Hvordan kommer vi i gang?
  • Hvad skal vi være opmærksom på?

I forbindelse med dette har BA inviteret Rasmus Munch, som har arbejdet med fundraising siden 2010 og er indehaver af Fonde.dk

Det bliver en meget konkret og anvendelsesorienteret aften med fokus på deltagernes projekter og muligheder.

Derfor må I gerne sende projekter og ideer på forhånd, som der i løbet af aftenen kan blive fokuseret på.

Agenda:

  • Vi starter med en let anretning.

  • Introduktion til fundraising i 2021.

  • Hvad er et godt og støtteværdigt projekt? 

  • Hvilke muligheder har I for at søge midler?

  • En relevant case fra jeres verden.

  • Sådan kommer du i gang – og i mål – med din fundraising.

Tid og sted:

Informationsmødet afholdes:

Mandag den 30. august kl. 18.00-21.30 hos HUSET, Hindsgavl Alle 2, 5500 Middelfart. Du kan tilmelde dig direkte ved at trykke på dette LINK.

 

Du kan følge BA på Facebook

Søg på Facebook efter Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening eller tryk her 

Har du spørgsmål til nogle af punkterne i nyhedsbrevet, er du velkommen til at kontakte BAs kontor på 33248135

© 2021 Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening
Stampesgade 6, st.tv., 1702 København V, Tlf. 33248135, ba@ba.dk
Du modtager dette nyhedsbrev fordi du er registreret som uddeler eller bestyrelsesmedlem i en af BA's butikker.
Hvis du ikke ønsker nyhedsbreve fra BA, kan du logge ind på BA intranet og fravælge nyhedspreve under "Min Profil".
Hvis du mener du har modtager brevet ved en fejl, så kontakt BA på email eller telefon ovenfor.